Aanvankelijk vond ze de vingerverf maar vies en wilde het eigenlijk niet aan haar handen hebben, wel wilde ze altijd proeven. Dus dat deden we een hele poos niet.
Krijtjes werden gesorteerd op tafel, weer in het potje gestopt, op de grond gegooid of geproefd (zijn ook vies). De krant onder het papier was ook heel interessant en die werd altijd eraf gescheurd.
Het echte tekenen deed ze niet, meer toevallig een kras hier en daar. Maar steeds meer werd ze zich bewust wat je met een krijtje kunt doen.

Plakken deed ze voor het eerst op de creche en daar keek ze de kunst af van de oudere kinderen: eerst smeren met de kwast, dat vond ze geweldig, en dan kleine stukjes papier of plaatjes erop leggen. De plaatjes of snippertjes eindigden vaker naast de lijm dan erin dus dan smeerden we samen even wat lijm erbij zodat de opgeplakte dingen wel bleven plakken als we het kunstwerk ophingen.

De laatste weken vindt Fiona het echt leuk om te tekenen of te plakken en ze vraagt er bijna elke dag wel om.
Ze is nu echt bezig met het materiaal en aan het ontdekken wat je er mee kunt doen. Krassen met krijtjes, stipjes maken, verschillende kleuren gebruiken, smeren met plaksel, snippertjes in de lijm leggen en nog even aandrukken met het kwastje. De krant eronder laat ze met rust.
Bij het tekenen en plakken zet ze het potje altijd midden op het papier. Voorheen werkte ze dan links en rechts van het potje, op een klein stukje van het vel. Nu heeft ze oog voor het hele vel papier en zit niet meer op een klein stukje te werken, ze verplaatst ook het potje.
Met plakken gebruikt ze heel veel lijm, en ze legt nu alle plaatjes ook in de lijm. Daarna drukt ze ze nog even aan met het kwastje, zoals ik altijd voor deed.

File not found.
File not found.


File not found.


Fiona kan heel geconcentreerd bezig zijn en als het klaar is, houden we het omhoog om te bewonderen. Dat vindt ze verschrikkelijk leuk, dan gaat ze helemaal stralen. Daarna hangen we het kunstwerk met magneetjes op de koelkast en is ze trots op zichzelf.
Van de week heeft ze wel drie kwartier zitten tekenen met potloden. Eerst wat krassen en toen ging ze stipjes zetten met in elke hand een potlood. Op de cursus Muziek op Schoot trommelen we elke week met stokjes bij het liedje over de regen. Aan het eind van het lied moeten alle stokjes omhoog en is het dus stil. Fiona deed dit spel met de potloden. Eerst tikken op het papier zodat er stipjes komen en dan met een harde jaaaa de handen omhoog. Ze had heel veel plezier en dat was erg leuk om te zien.

File not found.
File not found.